Perhatian

Amaran !!! Semua hasil kerja di dalam blog ini adalah hakmilik penulis. Adalah dilarang sama sekali untuk mengambil atau apa jua tujuan tanpa keizinan penulis blog. Sekiranya didapati berlaku kecurian, pihak kami tidak teragak-agak mengambil tindakan. Setiap tulisan khat di dalam blog ini mempunyai ciri-ciri rahsia yang tidak diketahui oleh orang lain melainkan penulisnya sahaja.

Jumaat, 20 Februari 2009

Asas Penulisan Khat 2 U Nik Abdul Rahman Zaki

Baiklah, kita mulakan pelajaran kita pada minggu ini dengan khat Nasakh dan juga Riqa'ah, sebagaimana maklum, asas permulaan latihan khat adalah dengan kedua dua jenis khat ini. Insya Allah, jika kita mengikuti betul-betul asas di bawah ini, gaya dan penulisan kita akan berubah.


Ikuti latihan seterusnya di bawah



Ikuti latihan seterusnya, digalakkan menulis dengan menggunakan kertas art paper ( kertas licin )


Berikut merupakan pengenalan Khat Nasakh yang perlu diketahui



Di bawah adalah cara yang betul untuk mengetahui kedudukan darjah meletakkan qalam




Rajah seterusnya adalah kecenderungan mata qalam nasakh dan Riqa'ah, serta kedudukan yang betul semasa menulis khat



Manakala rajah di bawah ini adalah peralatan-peralatan yang diperlukan sebelum menulis dan cara mengasah mata qalam khat






Dan rajah terakhir ni sample muka depan buku khat keluaran u.Nik Abdul Rahman Zaki, selamat mencuba-












13 ulasan:

xxx berkata...

Saya ada salinan fotokopi buku ni, dari buku yang dimiliki oleh suami Ustazah di sekolah lama saya...

Ustaz Ilham Al-Khattat berkata...

Betul tu, inilah yang u. Nik bagi...memang jangan terkejutlah karyanya macam sayyid Ibrahim

xxx berkata...

Yang dahsyatnya.. buku ni boleh terbang sampai ke Sarawak... boleh tahan oo...

Tanpa Nama berkata...

mcm mne nk dapat buku nie?

Tanpa Nama berkata...

salam,nak mintak fotokopi buku ni boleh tak

Tanpa Nama berkata...

Dari Ustaz Hisyam

Boleh tak saya dapatkan salinan buku khat ni?

01132003750

Tanpa Nama berkata...

USTAZAH LINDA
BOLEH SAYA BELI FOTOKOPI BUKU INI ATAU BUKU ASAL...
0198792885

Tanpa Nama berkata...

Assalam, kat mana boleh dapatkan salinan / buku ni?
snurhidayatis@gmail.com

amirul siddiq berkata...

boleh saya tahu dimana boleh dapatkan yang asal? berapa harganya?
0132867207

Luqmanalhakim96 berkata...

Boleh saya tahu di mana boleh sy beli kitab khat ini?

akhhakim96@gmail.com

Luqmanalhakim96 berkata...

Dekat mana sy boleh dapatkan buku ni ye? Sebab sy pun di Sarawak sekarang ni

wawa berkata...

Saya pun nak juga
koleksipml@yahoo.com

wawa berkata...

Boleh saya dapatkan fotokopi

Sembang Yahoo Online