Perhatian

Amaran !!! Semua hasil kerja di dalam blog ini adalah hakmilik penulis. Adalah dilarang sama sekali untuk mengambil atau apa jua tujuan tanpa keizinan penulis blog. Sekiranya didapati berlaku kecurian, pihak kami tidak teragak-agak mengambil tindakan. Setiap tulisan khat di dalam blog ini mempunyai ciri-ciri rahsia yang tidak diketahui oleh orang lain melainkan penulisnya sahaja.

Rabu, 4 Februari 2009

Banyak Lagi pembaharuan dalam tulisan

Alhamdulillah,
Setelah kembali ceria setelah lama saya mengidap denggi, kini saya kembali semula untuk memuatkan kembali Hasil karya dalam blog ini. Beberapa pendekatan telah saya ubahkan dengan beberapa buah fikiran dari website lain mendorong saya untuk lebih aktif melibatkan diri dalam persembahan karya khat.
Pernah saya berpesan kepada ibu bapa saya, isteri saya semasa dalam keadaan denggi kronik baru-baru ni. Kalau andai matinya saya dalam tempoh ini, bukukan karya-karya yang saya tinggalkan dan wakafkan kepada pusat2 pengajian ilmu, manakala modalnya gunalah duit pampasan insurans nyawa saya. Memang melucukan bila segar balik, Allah masih mahukan saya berjuang membela Islam dengan kesenian.
Bagaikan Bernafas Kembali
Setelah saya berhenti menulis dalm 2 bulan akibat tangan menggigil, baru kini terasa nikmatnya kesihatan, dengan kesihatan ini, dapat saya lestarikan impian saya dalam memartabatkan kesyumulan Islam melalui melahirkan lagi Hadharah Ummah melalui Fan al-Islam.
Agak kecewa sedikit bila saya berada di Jakim, sebuah institusi agama, penulisan Khat seolah-olah tidak seberapa penting untuk diketengahkan. Banyak perjuangan yang telah saya usahakan bagi membuat satu devition mengenai kepentingan penyelarasan Khat di masjid-masjid, namun hasilnya agak leweh* ( kurang memuaskan ) namun, kekuatan saya kembali menyinar apabila Ketua Pengarah Jakim al-Fadhil Dato Wan Mohamad Bin Dato' Syeikh Abd Al-Aziz meletakkan satu prasyarat bagi penulisan Khat dalaman, semua karya bagi sesuatu program mesti dirujuk kepadanya, dan dia akan ketengahkan kepada Pengerusi Persatuan Khat Kebangsaan iaitu Ustaz Yusof Bakar, contoh semasa saya menyemak baris penulisan Khat nasakh masjid besi di Putrajaya, selepas semakan tersebut, penilaian akhir dibuat sendiri oleh Ustaz Yusof. Satu harapan baru muncul kini.
Perjuangan saya yang seterusnya kini adalah menyelaraskan semua penulisan khat bagi iklan atau banner backdrop dirujuk kepada persatuan seni Khat Kebangsaan. Insya Allah, pejuang-pejuang khat sekalian bakal mendapat tempat yang sewajarnya suatu masa nanti.
Kenapa Kita Tidak Membuat Akademik Khat Sebagaimana Madrasah Tahsin al-Khuttut Di Qaherah?
Satu persoalan sedang saya fikirkan semasa menulis blog ini, iaitu kenapa Malaysia belum mempunyai suatu inisiatif mewujudkan pengiktirafan penulisan Khat secara akademik? Memang benar kita mempunyai Yayasan Restu, namun itu sebagai sebuah wasilah kecil dan berbayar semestinya menjadikan minat individual kurang berminat, Bahkan ada yang mempersoalkan peluang kerjaya dengan khat masih belum wujud di Malaysia. Jadi belajar di Yayasan Restu bagi mereka sia- sia.
Pada pandangan saya, ini bukanlah permasalahan yang berat untuk diselesaikan, sewajarnya, kursus berperingkat khat seperti peringkat sijil atau pra diploma boleh diadakan secara separuh masa dan diwujudkan di bandar-bandar utama negeri. Kerana kini kita mempunyai ramai tokoh khat berkaliber di setiap negeri, serapkan mereka sebagai pengajar kontrak sampingan di institusi khat setiap negeri, bagi mereka, menyampaikan ilmu lebih penting daripada bayaran, contoh tokoh khat berkaliber seperti U. Nik Abdul Rahman Zaki ( Kelantan ) , U. Hilyas ( Terengganu ), U. Abd Baki ( Selangor & Wilayah Persekutuan ), U. Jinal Sakiban ( Johor, Melaka & N. Sembilan ), U. Hasrul ( Pulau Pinang & Perak ) dan ramai lagi.
Insya Allah, kalau diwujudkan kembali tradisi penulisan Jawi, saya yakin penulisan Khat dapat kembali bernafas, sehebat era Abdullah Munsti, Syed Hussein al-Attas, dan Syed Mahadhar ( Syihabuddin ). Insya Allah. kini mereka menjadi lagenda kepada kita semua, begitu juga tokoh negeri sebagaimana mereka ada sekarang, ingatlah suatu masa nanti mereka bakal menjadi lagenda bagi peminat Khat.

Tiada ulasan:

Sembang Yahoo Online