Perhatian

Amaran !!! Semua hasil kerja di dalam blog ini adalah hakmilik penulis. Adalah dilarang sama sekali untuk mengambil atau apa jua tujuan tanpa keizinan penulis blog. Sekiranya didapati berlaku kecurian, pihak kami tidak teragak-agak mengambil tindakan. Setiap tulisan khat di dalam blog ini mempunyai ciri-ciri rahsia yang tidak diketahui oleh orang lain melainkan penulisnya sahaja.

Selasa, 10 Februari 2009

Kaedah Penulisan Khat




Di sini kita akan mempelajari serba sedikit kaedah khat yang telah saya tuliskan bagi memudahkan tatapan pembaca sekalian. Disebelah adalah rajah tiga jenis khat, iaitu Nasakh, Farsi, dan RIqa'ah. Khat-khat ini mempunyai kaedah-kaedah yang berbeza serta memerlukan perhatian yang khusus semasa menulis.


Kaedah penulisan dapat dirujuk di bawah yang mana sempat saya drafkan untuk memudahkan pembaca blog merujuk kepada kaedah yang myktabar.
Pertama adalah kaedah khat Thuluth, khat terbahagi kepada dua jenis, perbezaan adalah kepada persembahan huruf semata-mata dan tidak melibatkan kaedah.


contoh khat di sebelah adalah Thuluth Jali, ini kerana penyusunan penulisan yang agak bertindan, terkadang sesetengahnya terlalu bertindan.


Pembaca bolehlah meniru sebagai latihan asas yang pertama.


Seterusnya adalah perletakan kaedah dengan saiz titik. Pembaca kenalah mempraktikkannya tatkala membuat latihan ( Tidak di atas karya ).


Ini kerana, setiap latihan yang ditulis dengan betul mampu mempengaruhi penulisan sebenar pada karya khat anda.




Kita akan melihat khat kedua iaitu Riqa'ah, khat ini banyak digunakan oleh penulisan orang Arab kerana ianya mudah dan ringkas. Namun, jika diperhatikan tulisan ini amatlah halus serta memerlukan ketelitian yang halus, jika tidak tulisan ini akan nampak kekasaran.

Kaedah pergerakan mata pen juga saya sertakan di sini bagi memudahkan pembaca meniru karya saya ini. Bagi membuat latihan Khat, masa yang diperlukan bergantung kepada ,minat kita, samada 2 hingga 3 jam sehari. Paling kurang sejam. Bergantung kepada mood pembaca sendiri.

Seperti yang telah saya katakan pada permulaan tadi, khat Thuluth Jali kedua


ini adalah lebih padat susunannya berbanding tulisan pertama tadi. Penulisan ini saya tidak sertakan kaedah penulisannya kerana sekadar tatapan sahaja.


Di bawah ini kita akan melihat Khat Thuluth yang kedua iaitu Thuluth A'adi,




Cuba perhatikan kepada gaya susunannya. Tentu terdapat perbezaan ketara

Dan yang paling tepat dikatakan, khat ini merupakan khat yang paling diminati dan disukai ramai kerana kecantikannya yang luar biasa, Cuba perhatikan kebanyakkan tempat banyak dengan karya Thuluth


penyusunannya, kerana khat ini fleksibel mengikut kepada kehendak penulis itu sendiri.

Begitu juga dengan rajah ini, adalah Thuluth A'adi, dan lebih banyak kaedahnya













Khat terakhir pula adalah khat nasakh, khat inilah paling senang dibaca dan paling susah menulisnya kerana ianya perlukan kehalusan serta sabar yang tinggi bagi memastikan kehalusan dan kepuasannya setelah kita menulisnya.



1 ulasan:

Najmie berkata...

Saya sgt berminat dgn khat Farsi, boleh ust tolong tunjukkan kaedah menulis khat Farsi?

Sembang Yahoo Online